مدرک تحصیلی بالاتر توام با مهارت

عبدالرضا خلیلی تیرتاشی در ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ ۰

دکتر رضا گرزین تاکید کرد:

 نیاز کنونی جامعه ما مدرک تحصیلی بالاتر توام با مهارت است

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید هاشمی نژاد بهشهر، با حضور مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان مازندران و هیئت همراه، همچنین فرماندار و جمعی از مسئولان شهری و شهرستانی، نمایشگاه مهارت با هدف ترویج آموزشهای مهارتی و کارآفرینی گشایش یافت .

ریاست مرکز آموزش فنی و حرفه ای بهشهر ضمن عرض خوشامدگوئی و تبریک هفته ملی مهارت ، کارآفرینی و ترویج آموزشهای فنی و حرفه ای گفت: این نمایشگاه که در قالب ۱۰ غرفه شامل دستاوردها و دست‌ساخته‌های کار‌آموزان مرکز ثابت ، هنرجویان آموزشگاههای آزاد و دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی در رشته های رایانه ، معرق ، منبت، مراقبت زیبائی، گلدوزی، نقاشی،خیاطی، گلیم بافی و فرش بافی، گل آرایی و … به نمایش گذاشته شد.

مهدی پور  بیان داشت: نمایشگاههای فنی و حرفه ای ویترین آموزش و مهارت هستند که در  معرفی کار مهارت آموزان و اساتید فنی و حرفه ای  و همچنین نمایش هنر دستان استاد کاران فنی بسیار موثر است .

مهدی پور با اشاره به آموزش مهارت‌های فنی‌وحرفه‌ای به صورت workshop‎ در بخشی از نمایشگاه افزود: آموزش مهارتهای فنی و حرفه ای در هر شرایط و زمان و مکانی از وظایف ما است و در هیچ شرایطی از این وظیفه مهم غافل نمی شویم.

رضا گرزین مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان مازندران در مراسم افتتاحیه تمایشگاه مهارت و ترویج کارآفرینی در پارک ملت بهشهر گفت : دنیا هرلحظه در حال تغییر است و ما نمی توانیم دنیا را کنترل کنیم پس راهی جز این نداریم که خودمان مهارت های لازم را در دنیای امروز یاد بگیریم تا انشاء الله دچار سردرگمی و یا بی هدفی نشویم.

وی گفت :آموزشهای فنی و حرفه ای یکی از حلقه های مفقوده ی دنیای امروز ماست و قطعا یکی از اهداف و برنامه های دولت برای خروج از این رکود و وضعیت بسیار بد اقتصادی و اشتغال جوانان که در جامعه با آن گریبانگیر هستیم این خواهد بود که آموزشهای فنی و حرفه ای را ترویج داده و مهارت آموزی را در جامعه خودمان نهادینه کنیم. 

دکتر گرزین ضمن اعلام اینکه مازندران با کمال تاسف رتبه ی نخست نرخ بیکاری افراد تحصیل کرده در بین تمامی استانهای کشور را دارد تصریح کرد : زمانی داشتن مدارک بالاتر دانشگاهی نیاز جامعه ما بوده و برخی از مشکلات وحتی معضل بیکاری را حل می کرد اما نیاز کنونی جامعه ما مدرک تحصیلی توام با مهارت است .

وی ادامه داد: متاسفانه اکنون مدرک گرایی بعنوان یک ارزش مورد توجه قرار گرفته است که باید از آن عبور کرده و مهارت آموزی را نیز در اولویت قرار دهیم. وی با بیان این که امروز  ۴٫۵ میلیون دانشجو پشت صندلی دانشگاهها مشغول تحصیل هستند افزود : شاید ما به این فارق التحصیلان  بگوییم مهندس و یا دکتر اما خودشان هم باور دارند که مهارت کافی آن علم را در دانشگاه کسب نکرده باشند و برای همین هم است که نرخ افراد تحصیل کرده ی ما در ادارات کاریابی ۱۰ برابر افراد دیپلم و زیر دیپلم هست این امار، دقیقا نشان می دهد که ما نیاز به مدرک تحصیلی بالاتر بدون کسب مهارت نداریم. 

گرزین تصریح کرد : بیش از ۸۰ درصد محصولات و تولیدات اقتصادی کشور تایوان و ۳۱ درصد محصولات اقتصادی کشور چین از راه مشاغل خانگی انجام می شود و این دلیلی است بر اینکه کشورهایی که ترقی کرده اند در سالهای اخبر چه مسیری را پیموده اند و امروز شاهد این هستیم که کشور چین ظرف ۲ دهه اخیر چنان پیشرفتی کرده است که عرصه را برتمام قدرتهای بلامنازع اقتصادی دنیا و قدرتهای سیاسی دنیا تنگ کرده است و یک میلیاردو نیم انسان خودش را ساماندهی کرده است واین راهی ندارد جز اینکه آموزش های مهارتی را در بین مردم خود نهادینه کرده است. 

وی ادامه داد : در ۲۴ بند اقتصاد مقاومتی که اخیرا رهبری ابلاغ فرمودند بیش از ۸ بند آن در خصوص ترویج آموزش های مهارتی و آموزشهای فنی و حرفه ای ایست این نشان دهنده ی اهمیت این موضوع است و ما هم باید به این موضوع دقت و توجه بیشتری بکنیم و فکر خودمان را بشتر متمرکز بکنیم . 

دکتر گرزین تاکید کرد :کشور ما جوانانی دارد که سرشار از قابلیت ها و سرشار از پتانسیل های درونی هستند که می توانند با آموزشهای مهارتی تبدیل به یک سرمایه بزرگ برای کشورمان شوند پس یکی از راههای برون رفت از مشکل بیکاری ترویج مهارت آموزی در بین خانواده ها و جامعه است . 

رضا گرزین افزود :این گونه نیست که ما بخشهای دولتی خودمان را تقویت کنیم و بخش های خصوصی را تضعیف کنیم و منتظر باشیم که توسعه در کشور اتفاق بیافتد  توسعه فقط و فقط  با بودن در کنار هم و رشد هماهنگ با آموزشگاه های آزاد و مراکز آموزش فنی و حرفه ای محقق می شود.

وی با بیان اینکه تعامل همه جانبه باید بین مراکز فنی و حرفه ای و آموزشگاههای آزاد باشد یادآور شد: افراد شاغل در این موسسات نیز از همکاران ما هستند و باید نگاه خودی و غیر خودی در این زمینه از بین برود.

گرزین در پایان اضافه کرد: موسسات آزاد باید توسط مراکز حمایت شوند و بازرسین فنی و حرفه ای به دنبال مچگیری آموزشگاههای آزاد نباشند چرا که هدف اصلی همه ما نهادینه کردن آموزشهای مهارتی و توسعه همه جانبه است.

در ادامه این مراسم فرماندار بهشهر گفت :با اشاره به زیرساخت‌های خوب فنی و حرفه‌ای از جمله مراکز مهارت‌آموزی، مربیان مجرب و دانشگاه علمی کاربردی و علم و فناوری مازندران در این شهرستان، یادگیری مهارت‌های فنی را راهی برای رسیدن به اشتغال پایدار و مطمئن توصیف کرد

محمدتقی نورزاد با بیان اینکه با بودن این امکانات و توانمندی و دانش، نباید شاهد بیکاری در بهشهر باشیم، افزود: به عنوان مثال، مربیان با تجربه‌ای در مرکز فنی و حرفه‌ای شهید هاشمی‌نژاد بهشهر هستند و سالانه بیش از هزار مهارت‌آموز از شهرستان‌های بهشهر و گلوگاه، رشته‌های مختلفی را در کنار آنها می‌آموزند که مهارت‌آموزان می‌توانند پس از یادگیری، حتی با سرمایه اندک به کسب و کار بپردازند

نورزاد اظهار داشت : جوانان باید بعد از فراغت از تحصیل و اتمام تحصیلات، با مهارت مناسب وارد جامعه شده و اشتغال پایدار ایجاد شود.

وی با اشاره به زیرساخت‌های مناسب در فنی و حرفه‌ای خاطر نشان کرد: وجود مراکز مختلف مهارت‌آموزی، مربیان مجرب و دانشگاههای مختلف فنی و حرفه ای، علمی کاربردی، علم و فناوری مازندران و… در این شهرستان مهمترین عامل برای ارتقای دانش و کسب مهارت در کنار علم است.

نورزاد ادامه داد: با بودن این امکانات و توانمندی و دانش، نباید شاهد بیکاری در بهشهر باشیم و برای رسیدن به اقتصاد پویا باید با برنامه ریزی درست و اصولی و با استفاده از توان نیروی انسانی ماهر حرکت کنیم تا استقلال و شکوفایی همه جانبه و کاهش نرخ بیکاری را در شهرستان شاهد باشیم

وی بار دیگر توجه جدی به مهارت‌های فنی‌وحرفه‌ای را یکی از راه‌های مهم برای کم‌کردن ضریب بیکاری در کشور دانست و افزود: باید از سرمایه‌ها، وقت و امکاناتی که در اختیارمان قرار داده شده است، به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم

علی مهدی پور در حاشیه برگزاری این نمایشگاه تصریح کرد : این نمایشگاه با همکاری ادارات فنی و حرفه ای ، بهزیستی،آموزش و پرورش، کمیته امداد، دانشگاه علمی و کاربردی بهشهر در جهت ارائه خدمات مختلف ارائه شده و نمایش توانمندی های افراد مهارت دیده برگزار شد.

درپایان آیین گشایش نمایشگاه مهارت و ترویج کارآفرینی در بهشهر، از منتخبان مسابقات ملی مهارت در سال‌های گذشته و مدیران آموزشگاه‌هایی که بیش از ۲۰ سال سابقه آموزشی دارند، با تقدیم هدایایی قدردانی شد.

فرستادن دیدگاه »

- 7 = 1