اصول رزومه نویسی

اصول رزومه نویسی

 

اطلاعات شخصی : در این قسمت توضیحاتی را دربارۀ اطلاعات شخصی‌ای که می‌توانید در رزومۀ خود بنویسید، ذکر کردم.

عکس:  عده‌ای بر این باورند که به‌طور‌کلی داشتن عکس خوب نیست؛ زیرا ممکن است پیش‌داوری‌هایی به وجود بیاورد. ولی از طرفی دیگر ممکن است کارفرما علاقه‌مند باشد تصویر شما را ببیند. در هر صورت انتخاب با شماست که عکس بگذارید یا خیر.

اگر خواستید عکس بگذارید عکس تمام‌رخ بگذارید و ترجیحاً لبخند داشته باشید. عکسی که واقعاً بیانگر شما باشد انتخاب کنید.

نام و نام خانوادگی:  نیازی به نوشتن نام و نام خانوادگی شناسنامه‌ای‌ نیست. نام و نام خانوادگی‌ای را که به آن مشهور هستید در رزومه‌تان بنویسید؛ چون فقط در زمان رد‌شدن بیمه و واریز حقوق اسم و فامیل شناسنامه‌ای شما کاربرد دارد که آن اطلاعات را می‌توان بعد از استخدام به کارگزینی کسب و کار مدنظر ارائه داد.

مثلاً شاید اسم کسی در شناسنامه «سهند ادریسی منام» باشد؛ نیازی نیست در رزومۀ خود پسوند فامیلی‌اش را بنویسد.

عنوان شغلی:  در عنوان شغلی، تخصص و مهارتی را بنویسید که دوست دارید به آن شناخته شوید. ترجیحاً بیش از یک تخصص را ننویسید.

مثلاً شاید کسی هم طراحی گرافیک و سئو بلد باشد، هم نویسنده باشد. نیازی نیست در عنوان شغلی خود را به هر سه تخصص معرفی کند؛ چون هرکدام از این سه برای خود دنیایی است.

 سن:  حتماً روز، ماه و سال تولد را ذکر کنید و از نوشتن صرف سال تولد خودداری کنید.

یعنی بهتر است بنویسید «۱۸/۲/۱۳۵۷». نه اینکه بنویسید «۵۷» یا « ۱۳۵۷ »

وضعیت تأهل:  می‌توانید به وضعیت تأهل و تجرد خودتان اشاره کنید. شاید در موقعیت شغلی‌ای که می‌خواهید برای آن اقدام کنید بحث متأهل یا مجرد بودن مهم باشد.

محل سکونت:   در محل سکونت، نوشتن اسم شهر کافی است و نیازی نیست آدرس خود را تا پلاک خانه هم بنویسید.

مثلاً بهتر است بنویسید «تهران»، نه اینکه بنویسید «تهران، درکه، خیابان احمدپور، پلاک ۵، واحد ۳ »

در کلان‌شهری مثل تهران برای بعضی از کارفرماها صرف تهران‌بودن کافی نیست، اینکه شما کجای تهران هستید (شرق یا غرب یا…) هم اولویت دارد. بهتر است در‌صورتی‌که برای کار تمام‌وقت اقدام می‌کنید، به محلۀ سکونتتان هم اشاره کنید.

مثلاً بهتر است بنویسید «تهران، درکه» به‌جای اینکه بنویسید «تهران»

در‌صورتی‌که برای موقعیت‌های شغلی داخل شهرهای دیگر رزومه ارسال می‌کنید، حتماً ذکر کنید که در صورت قبول استخدام حاضر هستید محل سکونتتان را تغییر بدهید.

مثلاً اگر کسی در اصفهان به دنبال نیروست و شما قرار است از مشهد برای او رزومه بفرستید، حتماً ذکر کنید که حاضرید برای شروع همکاری به اصفهان بروید.

 وضعیت نظام وظیفه:  این قسمت ویژۀ آقایان است. ترجیحاً دلیل معافیت یا نداشتن کارت پایان خدمتتان را ذکر کنید.

مثلاً بهتر است بنویسید «معافیت تحصیلی»، به‌جای اینکه بنویسید «معافیت».

تیپ شخصیتی:  در صورت تمایل می‌توانید از تست‌های تیپ شخصیت استفاده کنید و نتیجۀ تیپ شخصیتی خود را هم در رزومه‌ درج کنید تا کارفرما دید بهتری دربارۀ شخصیت شما داشته باشد.

علایق شخصی:  برای اینکه کارفرما شناخت بیشتری از شما پیدا کند، می‌توانید از علایق خودتان مانند موسیقی، ورزش و… نیز نام ببرید.

اطلاعات تماس: درخصوص اطلاعات تماس ترجیحاً کانال‌های ارتباطی‌ای را بنویسید که زود‌به‌زود به آن‌ها سر می‌زنید.

شماره موبایل:  بعد از نوشتن شماره موبایل خود حتماً آن را به‌صورت (callto:09127*****2) هایپرلینک کنید تا در‌صورتی‌که فرمت رزومۀ شما PDF بود، کارفرما با کلیک روی شماره موبایلتان بتواند آن را شماره‌گیری کند.

نیازی به نوشتن شمارۀ منزل نیست.

ایمیل:  بعد از نوشتن ایمیلتان حتماً آن را به‌صورت  (mailto:Nima****@gmail.com)

هایپرلینک کنید تا در‌صورتی‌که فرمت رزومۀ شما PDF بود، کارفرما با کلیک روی ایمیلتان بتواند به آن آدرس ایمیل بزند.

شبکه‌های اجتماعی:  شبکه‌های اجتماعی‌ای که در آن فعال هستید و مرتبط با موقعیت شغلی‌تان هست ذکر کنید و از ذکر تمام شبکه‌های اجتماعی که در آن حساب کاربری دارید بپرهیزید.

دربارۀ من : در این قسمت باید خودتان را به‌خوبی به کارفرما معرفی کنید. اینجا فرصت خوبی است که خودتان را پرزنت کنید. نکتۀ بسیار مهم: چیزهایی را بگویید که در سایر قسمت‌های رزومه‌تان ننوشته‌اید؛ یعنی در «دربارۀ من» حرف تکراری نزنید.

اطلاعات تحصیلی : در این قسمت باید مقطع تحصیلی، رشتۀ تحصیلی، دانشگاه و سال شروع و پایان آن را ذکر کنید. اگر هم مشغول به تحصیل هستید، حتماً بنویسید. در‌ صورت فارغ‌التحصیل بودن می‌توانید معدلتان را هم ذکر کنید؛ ولی به نظر من موضوع مهمی برای کارفرماها نیست.

سوابق کاری : در این قسمت باید سوابق کاری خودتان را بنویسید:

  • نام کسب و کار: اول از همه نام کسب و کاری که در آنجا کار می‌کردید ذکر کنید.

  • عنوان شغلی: سِمتی که در آن کسب و کار فعالیت می‌کردید ذکر کنید.

  • شرح شغلی: در حد یک پاراگراف و به‌صورت کمّی با ذکر اعداد بنویسید که در آن موقعیت شغلی چه ارزش‌هایی را برای کسب و کار پیشین خود خلق کردید.

  • تاریخ: تاریخ شروع و اتمام همکاری‌ خود را ذکر کنید. در صورت تمایل می‌توانید دلیل اتمام همکاری‌تان را هم بنویسید؛ ولی معمولاً دربارۀ این مورد در مصاحبۀ حضوری صحبت می‌کنند.

سوابق کاری پروژه‌ای : اگر به‌صورت فریلنس هم پروژه‌های دانه‌درشتی انجام داده‌اید، به آن اشاره کنید. شاید شما به‌صورت پروژه‌ای خیلی کارها در صنایع مختلف کرده باشید، ولی پروژه‌هایی را ذکر کنید که دوست دارید در آن حوزه شناخته شوید.

مهارت‌ها : در این قسمت می‌توانید مهارت‌های خودتان را به چهار دستۀ کلی تقسیم‌ کنید. یادتان باشد که شاید شما توانمندی‌های بسیاری داشته باشید، اما باید چیزهایی را بنویسید که قرار است معرف شما در حوزۀ مدنظرتان باشد.

  • مهارت: به مهارت‌هایی که به‌صورت آکادمیک یا به‌صورت خودآموزی کسب کرده‌اید اشاره کنید. از کلمات کلیدی و رایج بیشتر استفاده کنید تا کلمات کم‌کاربرد.

  • ابزارها و نرم‌افزارها: نرم‌افزارهایی که با آن‌ها آشنایی دارید ذکر کنید. می‌توانید به میزان تسلط خود به هر ابزار هم اشاره کنید.

  • زبان: بلد‌بودن زبان دوم یا بیشتر، درواقع یعنی زبانی غیر از زبان مادری، برای بعضی موقعیت‌های شغلی امتیاز به حساب می‌آید. می‌توانید به میزان تسلط خود روی آن زبان هم اشاره کنید.

  • دوره‌ها و مدارک: اگر در دورۀ خاصی شرکت کرده‌اید، حتماً نام دوره، مدت‌زمان دوره و در‌صورتی‌که مدرکی از آن دارید، در این بخش ذکر کنید.

فرم خام رزومه

 اطلاعات شخصی

نام و نام خانوادگی :

متولد :

 وضعیت تاهل:

محل سکونت :

تلفن همراه:

ایمیل:                      

تحصیلات

نام رشته، دانشگاه، سال ورود و فارغ التحصیلی

سوابق کاری

۱-    نام شرکت

وظایف اینجانب به شرح ذیل بود:

  • ……

  • …..

  • ….

مهارتهایی که در این چند سال کسب نمودم:

ü     ….

ü     …..

مهمترین دستاوردهای من در این شرکت :

-        ….

-        ……

-

مهارت‌های من

اگر سابقه کار ندارید مهارت­های خود را ذکر کنید. توضیح دهید با آن مهارت چه کاری می­توانید انجام دهید مانند

تسلط به نرم افزار ورد : نوشتن پایان نامه، تایپ فرمول ، تایپ فارسی و انگلیسی

اگر مهارت­هایی دارید که در شغل­های قبلی خود به آن اشاره نکرده­اید اینجا می­توانید اشاره کنید.

خصوصیات شخصی و کاری

۱-    ….

۲-    ….

۳-    …

نام کارفرمای قبلی خود و شماره تماس کارفرما (برای اینکه کارفرمای جدید بتواند در مورد شما تحقیق کند)