بازدید کارکنان فنی وحرفه ای بهشهر از سد گلورد

عبدالرضا خلیلی تیرتاشی در ۲ آبان ۱۳۹۳ ۰

جمعی از کارکنان مرکز آموزش فنی و حرفه ای بهشهر باتفاق خانواده هایشان ، از سد مخزنی گلورد نکا بازدید کردند.
به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش فنی وحرفه ای شهید هاشمی نژاد بهشهر ، بمناسبت آخرین روز هفته تربیت بدنی و روز تکریم خانواده کارکنان این مرکز درراستای فعالیتهای حلقه طرح صالحین پایگاه بسیج باتفاق خانواده ،از سد گلورد نکا که مراحل ساخت آن برای آبگیری موقت در حال اتمام است، بازدید کردند.
مهندس عبدالرضا خلیلی تیرتاشی مسئول روابط عمومی و فرمانده پایگاه بسیح این مرکز گفت: این بازدید که با هدف معرفی جاذبه های گردشگری و آشنائی بیشتر خانواده ها با سد گلورد و ایجاد تفاهم و ارتباط صمیمی بین خانواده ها انجام شد ابتدا توسط مهندس اسدی گزارشی از وضعیت ، قابلیت ها و زمینه های آبی در استان و مختصات و مشخصات سد در این بخش برای بازدید کنندگان تشریح شد، در ادامه کارکنان از بخش های مختلف این سد از جمله تاج ، سرریز ، بدنه و تونلهای نحرافی از نزدیک بازدید کردند.
منطقه سرسبز مازندران که در جنوب دریا گسترده است به یمن رطوبت دریا و ریزش باران، یکی از حاصل‌خیزترین استان‌های کشور به حساب می‌آید و شرایط اقلیمی موجود در آن باعث جاری شدن رودخانه‌های فراوان و سفره‌های گسترده آب‌های زیرزمینی شده است.
رودخانه نکارود یکی از رودخانه‌های مهم و پرآب شرق استان مازندران محسوب می‌شود، حوزه آبریز این رودخانه خروشان که غالبا سیلاب‌های مخربی را به همراه داشته، با وسعتی بیش از یک‌هزار و ۴۸۰ کیلومتر مربع در استان‌های مازندران و گلستان قرار گرفته است.
سرشاخه‌های اصلی این رودخانه از «گلورد»، «سفیدچاه» «لکشا»، «متکازین» و «برما» در ارتفاعات سه هزار و ۷۰۰ متری «شاه‌کلا» و «چهارباغ» سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی به طول ۱۷۰ کیلومتر وارد دریای نیلگون مازندران می‌شود.
متوسط آبدهی سالیانه رودخانه نکارود در محل سد، ۱۱۷ میلیون مترمکعب است، بیشترین سیلاب احتمالی آن در دوره ۱۰ ‌هزار ساله، یک‌هزار و ۳۰۰ مترمکعب در ثانیه در محل سد برآورد شده و بزرگترین سیلاب آن در سال ۱۳۷۸ با دبی حدود یک‌هزار و ۹۵۰ مترمکعب در ثانیه به وقوع پیوسته است.
شرکت آب منطقه‌ای مازندران برای تامین آب کشاورزی ۲۵ هزار هکتار از اراضی دشت حاصلخیز نکا و بهشهر، تامین آب شرب شهرهای نکا، بهشهر و گلوگاه و مهار سیلاب‌های مخرب نکارود و  همچنین تقویت گردشگری آبی در منطقه و توسعه صنعت برق‌‌آبی، ابتدا مطالعات دقیقی را انجام داده که نتایج آن منجر به شروع عملیات اجرایی سد بر روی رودخانه نکارود در نزدیکی روستای گلورد شد.
برای دسترسی به ساختگاه سد، شرکت آب منطقه‌ای مازندران در سال‌های اخیر ضمن اصلاح، مرمت و آسفالت جاده دسترسی از «زرندین علیا» تا سه‌راهی روستای گلورد، نسبت به احداث تونل و جاده دسترسی به تاج سد اقدام کرد که طول جاده مذکور در مجموع بیش از ۳۷ کیلومتر است و هم اکنون مورد استفاده مردم منطقه و عوامل اجرایی طرح قرار دارد.
در پایان تعدادی از خانواده ها ضمن قدردانی از تدارک برنامه انجام شده قابلیت استان و شهرستانهای شرق مازندران به ویژه این سد را برای گردشگری بسیار بالا و منحصر به فرد توصیف کردند و افزودند : همه جلوه های زیبایی در این سد و اطراف آن شامل سد بزرگ ، کوه ، جنگل ، روستا ها با چشم انداز خیلی خوب در این مکان جمع شده اند  اما امروز به قدرت خداوند در خلق آثار زیبا و بی نظیر پی برده و می طلبد ، اطلاع رسانی بیشتری نسبت به احداث این سد صورت پذیرد.

فرستادن دیدگاه »

9 + 4 =