بازدید کارکنان فنی و حرفه ای بهشهر از میانکاله

عبدالرضا خلیلی تیرتاشی در ۲۹ دی ۱۳۹۴ ۰

بمناسبت ۲۷ دی روز میانکاله

بازدید کارکنان مرکز فنی و حرفه ای بهشهر ازتالاب میانکاله

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید هاشمی نژاد بهشهر ،  بمناسبت ۲۷ دی روز زیست کره و روز میانکاله کارکنان مرکز فنی و حرفه ای بهشهر از شبه جزیره و تالاب بین المللی میانکاله بازدید کردند .
در ابتدای این بازدید علی ابوطالبی کارشناس محیط زیست شهرستان بهشهر گفت : میانکاله دارای ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتار مساحت و جزو ۲۴ تالاب بین‎المللی ثبت شده در کشور است،
وی افزود: میانکاله نخستین تالاب بین‎المللی در کنوانسیون رامسر و جزو ۱۱ ذخیره‎گاه زیست‎کره در ایران است.
ابوطالبی اظهار داشت : از ۶۵ کیلومتر طول ساحل شمالی این پناهگاه حیات وحش پنج کیلومتر مربوط استان گلستان و ۶۰ کیلومتر باقی مانده در حوزه استان مازندران واقع است .
وی بیان داشت : شبه جزیره میانکاله در سازمان جهانی یونسکو به نام کره مسکون انسان و محیط زیست ثبت و شناسنامه بین المللی برای آن صادر شده است .
این منطقه دارای یک جایگاه فرهنگی و آموزشی است و اکوسیستم های آبی آن در سال ۱۹۷۱ به عنوان یکی از ۲۲ تالاب بین المللی در ایران و ۳۵۰ تالاب بین المللی جهان در کنوانسیون بین المللی رامسر با نام تالاب بین المللی میانکاله ثبت شد.
وی در جمع دوستداران طبیعت، گفت: یکی از نتایج تفکر انسان‌محوری حاکم بر جوامع بشری، انقراض بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری و تخریب محیط زیست بوده است.
علی ابوطالبی تصریح کرد: از بین‌رفتن نیمی از جنگل‌های دنیا، آلودگی دریای خزر، کاهش ماهیان خاویاری، و تاثیرات منفی حاصل از تحمیل انواع سوخت‌های فسیلی و باران‌های اسیدی بر طبیعت، بخشی از نامهربانی‌های انسان در قبال محیط زیست است.
کارشناس محیط زیست بهشهر، همچنین با بیان‌ این‌که ۸٫۵ درصد خاک ایران شامل پارک ملی و پناه‍گاه‌های حیات وحش در حفاظت محیط زیست است، افزود: این مناطق به‌عنوان بانک اکولوژیک و بانک ژن، پس‌اندازی مهم برای زیست‌کره به‌شمار می‌روند.
وی با یادآوری اینکه پناهگاه حیات وحش میانکاله، زیستگاه  پرندگان مهاجر و مهد پرنده‌شناسی دنیا است، تصریح کرد: سالانه ۶ تا ۸ میلیون پرنده آبزی و کنارآبزی به کشور ما مهاجرت می‌کنند که ۸۰۰ تا ۱٫۲ میلیون پرنده در میانکاله، زیست‌مند هستند.
این دوستدار طبیعت، در ادامه گفت: ۵۰۴ گونه پرنده در ایران شناسایی شده‌اند که ۲۳۵ گونه آن در پناهگاه حیات وحش میانکاله زندگی می‌کنند.
وی در پایان اظهار داشت: برای حفاظت بهتر ذخایر زیست‎کره زمین، نیاز به عزم ملی است، و هر فرد جامعه باید یک مروج زیست‌محیطی باشد.

فرستادن دیدگاه »

6 - 1 =