آموزش سالانه بیش از ۱۰۰۰ نفر در فنی و حرفه ای بهشهر

عبدالرضا خلیلی تیرتاشی در ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ۰

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای بهشهر گفت : این مرکز با آموزش سالانه بیش از  ۱۰۰۰ نفر در ۱۰ کارگاه آموزشی تراشکاری ، مکانیک خودرو، برق صنعتی ، جوشکاری ، رایانه ، PLC ، کشاورزی  ، برق خودرو ، صنایع دستی و خدمات آموزشی در بیش از ۲۲ حرفه ارائه آموزش می نماید و این مرکز آموزشی در حال حاضر بطور متوسط روزانه دارای ۱۵۰  کارآموز در رشته های فوق می باشد .

رامین کیانی سیاست این سازمان ، در زمینه آموزش مهارت آموزان را مبتنی بر تقاضای بخش‌های مختلف تولیدی و نیازهای جامعه دانست و گفت: برای ایجاد شکوفایی در امر رونق تولید ، حمایت از کار  و افزایش بهره وری در آموزش ،  از اساتید برجسته دانشگاه ، صنوف و مربیان مجرب  استفاده می شود .

وی خاطرنشان کرد با توجه به شرایط ویژه و منحصر به فرد این شهرستان و میزان بالای بیکاری آن، فراهم کردن زمینه‌های توسعه آموز شهای فنی وحرفه ای  از قابلیت‌ها ضروری این منطقه است .

ریاست مرکز آموزش فنی وحرفه ای شهید هاشمی نژاد بهشهرگفت : آموزشهای فنی و حرفه ای در مرکز ثابت ، آموزشگاههای آزاد، زندان ،پادگان ، جوار کارخانجات ، روستا، صنایع و صنوف، کمپ ها ترک اعتیاد و جوار دانشگاهها  ارائه می شود  .

کیانی، با اشاره به اینکه بخشی از متقاضیان مراکز آموزش فنی و حرفه ای از دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند افزود : ۴۰ درصد کارآموزان مرکز فنی و حرفه‌ای  بهشهر دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی می باشند . کیانی با بیان وضعیت اشتغال مهارت آموزان این مرکز اظهار داشت :‌ ۴۰ درصد از متقاضیان به دنبال کسب مهارت برای اشتغال ، ۴۰ درصد کارآموزان فارغ التحصیلان ،دانشجو و دانش آموز ،  ۱۵ درصد افراد شاغل ، ۵ درصد از افراد خانه دار هستند که از آموزشهای این مرکز بهره مند می شوند.

وی تصریح کرد: در هشت ماه گذشته تعداد ۶۵۰ نفر در مرکزثابت دولتی موفق به گذراندن دوره های مختلف آموزشی شدند که ۳۰ درصد خانم ها  و ۷۰ درصد آقایان بوده اند .

وی با اشاره به اینکه ۳۳ درصد ازاین کارآموزان دارای مدرک تحصیلی لیسانس هستند تصریح کرد : فراگیری رشته های ارائه شده توسط این مرکز هیچ محدودیتی برای افراد ندارد و تمامی رد ه های سنی بالای ۱۵ سال  با هر مدرک تحصیلی می توانند آموزشهای مورد علاقه خود را به طور رایگان فرا بگیرند .

رامین کیانی یادآور شد: در هشت ماه گذشته ۵۵۰  نفر در رشته های صنعت ، خدماتی و کشاورزی در زندان ، کمپ های ترک اعتیاد ،پادگان، محیط کار واقعی و در سطح روستاها آموزش دیده اند و ۷۰ درصد آنان موفق به اخذ گواهینامه مهارت شدند.کیانی گفت : بیش از ۳۶۲  دوره آموزشی در طول هشت ماهه گذشته در زمینه صنعت ، خدمات ، کشاورزی، فناوری راهبردی و فرهنگ وهنر انجام شده که ۸۰  دوره آموزشی در مرکز ثابت ، ۲۱۷ دوره در سطح آموزشگاههای آزاد ، ۲۱ دوره در محیط کار واقعی ، ۱۸ دوره در روستاها ، ۱۰ دوره در زندان، ۶ دوره در دانشگاه ، ۵ دوره در پادگان ، ۳ دوره در کمپ های ترک اعتیاد از ابتدای سال جاری تا کنون برگزار گردید . وی تصریح کرد :  ۱۳۰  نفر از زندانیان شرق مازندران در هشت ماهه گذشته آموزش های مهارتی را فرا گرفته اند.

وی اظهار داشت :این آموزش ها در حرفه های قالی بافی، برق ساختمان ، گلیم بافی ، سرویس و نگهداری خودرو ، جاجیم بافی و جوشکاری در زندان بهشهر به مهارت آموزان ارائه گردید .

عضو کارگروه اشتغال شهرستان بهشهر گفت : رهگیری وضعیت اشتغال مهارت آموختگان از جمله برنامه های سند راهبردی مهارت و فناوری است که با هدف ایجاد بانک اطلاعاتی کلیه مهارت آموختگان قبول شده در مراکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی صورت می گیرد و در معنای کلی به منظور بررسی وضعیت ایجاد اشتغال مهارت آموختگان انجام می شود.

رییس مرکز فنی و حرفه ای بهشهر از رهگیری ۴۰۰ نفر مهارت آموخته بهشهری در سال ۹۷ خبر داد و تصریح کرد  : همه متقاضیانی که به این مرکز مراجعه می کنند لزوما با هدف اشتغال نیست بلکه بسیاری از کارآموزان جهت مهارت افزائی و ارتقاء سطح مهارتی خود و فراگیری یک حرفه به مرکز مراجعه کرده و نزدیک به ۳۰ درصد از مهارت آموختگانی که جهت اشتغال به این مرکز مراجعه کرده بودند مشغول به کار می شوند.

کیانی ضمن اعلام این مطلب که در رهگیری صورت گرفته از وضعیت اشتغال این افراد، ۶۲ درصد از مهارت آموختگان  به خاطر کمبود فرصت شغلی ، ۲۳ درصد بعلت عدم وجود سرمایه کافی و ۱۵ درصد هم به دلایل پایین بودن دستمزد، ضعف آموزش مهارتی وعدم رغبت به شغل پیشنهادی تاکنون موفق به اشتغال نشده اند.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد اشتغال یافتگان مرتبط با دوره های آموزشی گذرانده شده مشغول بکار شده اند تصریح کرد، رشته های برق ، جوشکاری، پرورش قارچ دکمه ای و صنایع دستی بیشترین میزان اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: طبق رهگیری صورت گرفته،تعداد ۱۵ درصد از مهارت آموختگان قبلاً شاغل بوده اند،که هدف آنها تکمیل مهارت و فراگرفتن حرفه های جدید بوده و ۸۵ درصد غیر کارجو ازقبیل: دانشجو، دانش آموز، سرباز و خانه دار یا افرادی بوده اند که تمایلی به کار نداشته اند.

عضو کارگروه اشتغال شهرستان بهشهر خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در رهگیری از مهارت آموختگان مهمترین عامل بیکاری نیروی کار در شهرستان بهشهر کمبود فرصت های شغلی و نبود سرمایه کافی شناسایی شده است ، بهبود فضای کسب و کار ، اعطای تسهیلات اشتغال زایی کم بهره و بلند مدت در بخش صنعت و بخش مشاغل خانگی به افراد ی که در مرکز آموزش دیده اند می تواند بهترین راهبرد در بهبود وضعیت اشتغال باشد.

ریاست مرکز آموزش فنی وحرفه ای شهید هاشمی نژاد بهشهر آموزشگاه های آزاد را یکی از سرمایه های گرانقدر سازمان آموزش فنی و  حرفه ای دانست و اظهار داشت : ۴۷ آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد با ۷۵ مربی در  ۱۸ رشته مهارتی در خوشه های صنعت ،خدمات و کشاورزی( صنایع غذائی ) در شهرستان بهشهر در بخش خصوص مشغول ارائه آموزشهای مهارتی به متقاضیان می باشند.

وی با اشاره به نقش مهم بخش خصوصی در اجرای آموزشهای فنی و حرفه ای اشاره داشت و گفت : در هشت ماهه گذشته ۱۰۰۰ نفر در آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در بخش خصوصی تحت پوشش آموزشهای فنی و حرفه ای قرار گرفته اند.

کیانی افزود : درهشت ماهه گذشته سال جاری ۸۰ مورد بازرسی از آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای شهرستا ن های بهشهر انجام شده است . 

وی در ادامه اظهار داشت : در راستای کیفیت‌ بخشی به عملکرد آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای و بهره ‌وری مطلوب از سرمایه، نیروی انسانی و امکانات همچنین تحقق اهداف سازمان از سوی واحد بازرسی و نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای تحت پوشش این مرکز به صورت منسجم و مستمر در سال گذشته ۱۱۴ مورد بازرسی صورت پذیرفت .

عضو کارگروه اشتغال شهرستان بهشهر تصریح کرد :  ضمن تاکید بر انجام بازرسی‌ها از آموزشگاهها گفت: نظارت مستمر و دقیق باعث افزایش کیفیت در آموزشگاه‌های آزاد خواهد شد.

کیانی به فعالیت این مرکز در حوزه سنجش و ارزشیابی مهارت اشاره داشت و گفت : در سال گذشته بمنظور سنجش صلاحیت مهارت کارآموزان و نیروی کار برای تعداد ۴ هزار و ۵۵۰ نفر آزمون برگزار شده است که پس از برگزاری آزمونهای عملی برای تعداد ۲ هزار و ۵۸۰  نفر از  قبول شدگان این آزمونها گواهینامه مهارت با کد بین المللی صادر شده است  .

وی ادامه داد از زمان صدور گواهینامه های الکترونیک تاکنون ۱۶ هزار و ۲۰۰ گواهینامه به کسانی که در آزمونهای پایان دوره موفق به کسب نمره قبولی شده اند اعطا گردید.

ریاست مرکز آموزش فنی و حرفه ای بهشهر تصریح کرد  : در راستای اجرای تعیین مهارت شاغلین صنعت ساختمان شهرستان بهشهر در سال گذشته از ۴۷۰  نفر ارزیابی بعمل آورد که از این تعداد ۲۶۰ نفر موفق به کسب نمره قبولی شدند .

رامین کیانی اظهار داشت : پس از شناسایی کارگران واقعی ، توسط کانون صنفی کارگران ساختمانی شهرستان و برگزاری آزمون کتبی و عملی توسط مرکز آموزش فنی  وحرفه ای شهید هاشمی نژاد بهشهر تاکنون ۲۵۰۰ نفر از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره مند شده اند.

وی تصریح کرد : آزمون کارگران ساختمانی در ۱۶ حرفه شامل اسکلت ساز، بنائی سفت کاری، گچ کار ، درب و پنجره ساز آهنی، سنگ کار، قالب بند و کفراژ بند، آرماتوربند، کارگر نگهدار بتن، برق ساختمان، عایق کار رطوبتی، کاشی کار، بتن ساز و بتن ریز، نقاشی ساختمان، نقشه  برداری درجه ۳ ، لوله کشی گاز خانگی و تجاری و لوله کشی و نصاب وسایل بهداشتی برگزار شد.

فرستادن دیدگاه »

8 - = 4