آموزش مهارتی به ۲۵۰۰ نفر بهشهری

عبدالرضا خلیلی تیرتاشی در ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ ۰

آموزش:

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید هاشمی نژاد بهشهر ، رامین کیانی گفت : از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در بخش های مختلف صنعت ، خدمات،صنایع دستی  و کشاورزی از آموزش های مهارتی این مرکز بهره مند شدند . وی گفت : آموزش های فنی و حرفه ای در بخش دولتی در رشته های تراشکاری، جوشکاری، برق صنعتی ، ابزار دقیق ، مکانیک خودرو، کشاورزی ، صنایع دستی، رایانه و … برگزار شده است.photo_2017-03-12_13-12-02
وی افزود: در ارائه آموزش های  مهارتی در بخشهای صنایع ،روستایی، ثابت و سیار شهری این مرکز موفق به تحقق ۱۰۰ در در صدی اهداف آموزشی به صورت کامل شده است.
وی آموزش های مهارتی را بستر اصلی توسعه اقتصادی دانست و گفت: توانمند سازی افراد جامعه با ارایه مهارت امکان پذیر است و این مهم می تواند زیربنای اقتصاد مقاومتی باشد.
وی همچنین اظهار داشت : افزایش سطح مهارتی دانش آموزان و دانشجویان یکی از سیاست های محوری است تا در سایه آن کاهش نرخ بیکاری محقق می شود.
وی اظهار کرد: در شرایط کنونی  جامعه صنعتی و بخشهای دیگر به مدرک دانشگاهی بدون مهارت نیاز ندارند و آنچه مورد نظر صاحبان صنعت است دانش همراه با مهارت است.
کیانی افزود: سیاست آموزشی در مراکز آموزش و فنی وحرفه ای مبنی بر ارایه آموزش ها به شکل رایگان است اما برخی صاحبان صنایع از این فرصت بهره لازم را نمی برند و گاها ازاین قابلیت بی اطلاع هستند

آموزش روستائی :

رامین کیانی ضمن بیان این نکته که آموزش های مهارتی موجب توانمند سازی افراد جامعه می شود تصریح کرد: در روستاهای این شهرستان خدمات‌رسانی فنی و حرفه‌ای بر اساس اقتصاد مقاومتی وتوانمندسازی افراد محروم جامعه صورت گرفته است که در این زمینه طی سال ۹۵ ، آموزش‌های روستایی در ۱۰ روستا ارائه شد که در مجموع ۵۲ هزار و ۳۰۰ نفر ساعت بوده است.
عضو کارگروه اشتغال شهرستان بهشهر با بیان این که روستاییان مستعد آموزش و تولید هستند و توانمند سازی این جامعه هدف وظیفه ماست، گفت: توانمند سازی و ارایه آموزش های مهارتی به روستاییان باعث افزایش تولید و اشتغال پایدار و کاهش مهاجرت روستاییان به شهرمی شود.

وی خاطرنشان کرد: این آموزش ها در روستاهای زاغمرز، یخکش ، التپه ، امیراباد، یعقوب لنگه ، عسگرآباد، زینوند، پاسند. . . .  برگزار شده است.

افتتاح کارگاه شیلات در مرکز ثابت :

کیانی گفت : در راستای  فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی و نهادینه کردن فرهنگ  مهارت آموزی و کارآفرینی در بین آحاد جامعه و دست یابی مهارت آموزان  به یک اشتغال پایدار ، کارگاه آموزشی پرورش ماهیان گرم آبی در دهه مبارک فجرافتتاح و تا کنون  ۴۵  نفر در قالب دو دوره آموزشی مهارت های لازم را فرا گرفته اند .

واحد آزمون :

رامین کیانی اظهار داشت  که در سال گذشته از مجموع ۴ هزار و ۵۵۰ نفر شرکت کننده در آزمونهای مرکز تعداد ۳ هزار و ۲۰۰ نفر موفق به اخذ گواهینامه با کد استاندارد بین المللی مهارت گردیده اند افزود : این آزمون ها مربوط به دوره های آموزشی مراکز دولتی ، آموزشگاه های آزاد ، آموزش در صنایع ، آموزش های روستایی ، آموزش در زندان ، صنعت ساختمان  ، قالی بافان، صنایع دستی ، اصناف و  متقاضیان آزمون های ادواری می باشد .
سرپرست فنی و حرفه ای بهشهر ضمن اعلام تمدید ۹ هزار و ۲۰۰ گواهینامه مهارتی درسال جاری اظهار داشت: در راستای تربیت ، آماده سازی و ارتقای دانش فنی طراحان و صنعتگران صنایع دستی و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و طبق تفاهم نامه منعقده بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و اتحادیه سراسری صنایع دستی و وزارت صنعت ، معدن و تجارت به ۶۵  نفر از طراحان و صنعتگران صنایع دستی و قالیبافان شهرستان بهشهراز ابتدای سال جاری که در آزمون های صلاحیت حرفه ای شرکت کرده و به ۵۴ نفر در آزمون های کتبی و عملی امتیاز لازم را کسب نمودند ،گواهینامه صلاحیت حرفه ای اعطا گردیده است.
وی افزود: در راستای تربیت و ارتقای کارگران صنعت ساختمانی با اجرای آزمونهایی مطابق استانداردهای مورد نیاز برای تقویت و مقاوم سازی ابنیه و جلوگیری و کاهش خسارت های ناشی از عدم رعایت استاندارد ایمنی در ساخت وساز با هماهنگی کانون کارگران ساختمانی شهرستان  ۳۳۵ نفر از کارگران ساختمانی بهشهر در ۱۵ حرفه از قبیل :کارگر عمومی جوشکاری اسکلت – کارگر عمومی آرماتور بندی – کارگر عمومی بنای سفت کار – کارگر عمومی گچ کاری – کارگر عمومی رنگ کاری– کارگر عمومی لوله کش گاز خانگی – کارگر عمومی سنگ کارو  کاشی کار –کارگر عمومی درب و پنجره ساز – کارگر عمومی بتن ریز و کارگر عمومی عایق در آزمون صلاحیت حرفه ای شرکت نموده اند.
وی خاطر نشان کرد : از تعداد افرادی که تعیین صلاحیت شده ۱۳۴  نفر ، گواهینامه مهارت و پروانه صنعت ساختمان را کسب کردند
کیانی با اشاره به آمار بالای حوادث کار در صنعت ساختمان اظهار داشت: برگزاری دوره های آموزشی و مهارت آموزی شاغلان فعال در صنعت ساختمان ضمن کیفی ساختن پروژه ها و طرح های در دست اجرا ضریب ایمنی و مقاومت بناهای احداث شده در مقابل بلای طبیعی را افزایش می دهد.

تجهیز کارگاه آزمون آنلاین:

رامین کیانی گفت : اولین مرکز سنجش الکترونیک شرق مازندران در شهرستان بهشهر با حمایت و پشتیبانی خیرین با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیون ریال در آستانه افتتاح و بهره برداری قرار دارد .
وی افزود: هدف از ایجاد سالن سنجش الکترونیک، اجرایی کردن دولت الکترونیک، به‌روز بودن، تسهیل در امور، صرفه‌جویی در هزینه‌ها هم برای متقاضیان و هم در حوزه دولتی، کوتاه کردن زمان برگزاری آزمون‌ها و همچنین تکریم ارباب‌رجوع است.
وی بیان داشت : یکی از ویژگی‌های آزمون آنلاین این است که فرد در کمترین زمان  که آماده شرکت در آزمون باشد می‌تواند در آزمون شرکت کند.
وی ضمن اعلام بهره مندی از این سالن برای آموزش دوره های فناوری اطلاعات تصریح کرد : این سالن  دارای ۱۲ سیستم پیشرفته، میز کار استاندارد و فضای مطلوب جهت برگزاری آزمون می باشد .

آموزشگاه آزاد :

رامین کیانی اذعان داشت:  از ابتدای سال جاری تا کنون ۶۷۰ هزار نفر ساعت آموزش در بخش غیردولتی ( آموزشگاههای آزاد) فنی و حرفه ای بهشهر اجرا شده است .
کیانی ، شاخه فعالیت بخش خصوصی فنی و حرفه ای بهشهر را شامل ، صنعت، فرهنگ و هنرو خدمات عنوان کرد و این حوزه را بعنوان بازوی توانمند مجموعه برشمرد.
سرپرست مرکز فنی و حرفه ای بهشهر همچنین بیان داشت : در بخش غیر دولتی نیز به ۳ هزار و ۱۰۰ نفر آموزش در قالب ۲۱۰ دوره آموزشی در ۵۱  آموزشگاه و با حضور ۷۱  مربی ارایه شده است.
وی در ادامه اظهار داشت در سال جاری ۴ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در حرفه های سلامت ، طب سنتی،گیاهان داروئی، صنایع چوب و مراقبت زیبائی، افتتاح و مورد بهره برداری قرارگرفت.

بازرسی از آموزشگاههای آزاد :

کیانی گفت : در راستای کیفیت ‌بخشی به عملکرد آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد و بهره‌وری مطلوب از سرمایه، نیروی انسانی ، امکانات و همچنین تحقق اهداف سازمان از سوی واحد بازرسی و نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای مرکز بهشهر به صورت منسجم و مستمر امسال ۱۴۳ مورد بازرسی صورت پذیرفت.
وی با تاکید به اینکه  نظارت مستمر و دقیق باعث افزایش کیفیت در آموزشگاه‌های آزاد خواهدشد افزود: طرح بازرسی از آموزشگاه‌ها با هدف بهبود سطح کیفی آنها با توجه به معیارها و ملاک‌های آموزشی روز در شهرهای بهشهر ، رستمکلا و خلیل شهر اجرا شده است.
سرپرست فنی و حرفه ای بهشهر اظهارداشت: دراین مدت ۶ مورد تذکرکتبی، ۱ موردتعطیل موقت از نتایج برخورد با آموزشگاههای متخلف بوده است .
وی عنوان کرد: در حال حاضر ۵۱ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در بهشهر فعال است که از این تعداد ۴۴ آموزشگاه آزاد ویژه خواهران ،  ۲ آموزشگاه ویژه برادران و  ۵ آموزشگاه آزاد نیز به صورت دو منظوره فعالیت آموزشی دارند.

رهگیری مشاوره و هدایت شغلی کارآموزان:

سرپرست مرکز فنی و حرفه ای بهشهر  با اعلام این مطلب که آگاه کردن متقاضیان مهارت در مرحله شروع آموزشهای مهارتی، مهمترین مرحله مهارت آموزی می باشد، افزود: از ابتدای سال جاری ۱۵۵۰ نفر از عموم شهروندان از خدمات واحد مشاوره و هدایت آموزشی این مرکز بهره مند شدند .
کیانی افزود : مهمترین وظیفه سازمان ، فعالیتهای آموزشی می باشد که در این میان نقش واحد مشاوره و هدایت آموزشی در آموزش و اشتغال بسیار مهم و حیاتی است چرا که آینده شغلی افرادی که به مراکز آموزش فنی و حرفه ای مراجعه می کنند ، در گرو مشاوره و هدایت آموزشی صحیح است.
وی همچنین از واحد مشاوره و هدایت آموزشی به عنوان حلقه اتصال آموزش و اشتغال نام برد که این حلقه باید از آخرین تغییرات بازار کار ، منابع انسانی ، نرخ جذب شاغلین در ارتباط با شغل خود و زمان انتظار برای جذب در یک شغل مطلع باشد .
عضو کارگروه اشتغال شهرستان بهشهر از رهگیری ۳۲۰ نفر مهارت آموخته بهشهری در ۲۶ دوره آموزشی در سال جاری خبر داد .
رامین کیانی با بیان این مطلب که: وضعیت اشتغال مهارت آموختگان بعد از دریافت گواهینامه مهارت و پس از طی یک فاصله زمانی شش ماهه درسه گروه شاغلین ،کارجویان وغیر کارجویان ، رهگیری و رصد می شود تا دوره های آموزشی که نرخ اشتغال کمی داشتند با دوره های جدید جایگزین شوند، گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون برای ۳۲۰ نفر از مهارت آموختگان مرکز ثابت فنی و حرفه ای شهید هاشمی نژاد بهشهر رهگیری اشتغال انجام شده است که از این تعداد بیش از ۳۳  نفر مشغول به کار شده اند  .
وی افزود: در رهگیری صورت گرفته از وضعیت اشتغال این افراد، ۷۰ نفر به خاطر کمبود فرصت شغلی و۲۳ نفر به دلیل عدم وچود سرمایه کافی و ۱۰ نفر به دلیل پایین بودن دستمزد و عدم رغبت به شغل پیشنهادی تاکنون موفق به اشتغال نشده اند.
کیانی تصریح کرد: طبق رهگیری صورت گرفته،تعداد ۴۴ نفر از مهارت آموختگان قبلاً شاغل بوده اند،که هدف آنها تکمیل مهارت و فراگرفتن حرفه های جدید بوده و ۸۴ نفر غیر کارجو ازقبیل:دانشجو،دانش آموز ،سرباز و خانه دار یا افرادی بوده اند که تمایلی به کار نداشته اند .
وی اظهار داشت: بهره برداری از نتایج حاصل از رهگیری اشتغال مهارت آموختگان از جمله برنامه های سند راهبردی مهارت و فناوری در راستای توسعه و ارتقاء آموزش های مهارتی و اثر بخشی این قبیل آموزشها به شمار می رود.
رامین کیانی ضمن با اهمیت شمردن فرآیند مشاوره، رهگیری و اشتغال کارآموزان گفت : اجرای دقیق این فرآیند سبب هدایت صحیح کارآموزان و اثر بخشی آموزش های مهارتی در راستای ایجاد اشتغال خواهد شد.

آموزش در صنایع و اصناف :

کیانی با بیان اینکه باید فرهنگ کار در کنار آموزش های فنی و حرفه ای گسترش یابد اظهار داشت :  از ابتدای سال جاری ۲۰ هزار نفر ساعت آموزش مهارتی در کارگاه های صنایع و اصناف در سطح کارخانجات و واحد های تولیدی و صنایع و صنوف شهرستان اجرایی شده است.
وی تصریح کرد در این مدت ۲۳۰ نفر در کارگاه های مذکور از آموزش های مورد نیاز خود بهره مند شده اند.

آموزش در زندان:

کیانی  با اشاره به اهمیت اجرای آموزش های فنی وحرفه ای در کاهش آسیب های اجتماعی گفت : از ابتدای امسال ۲۸۰ نفر از زندانیان شرق مازندران در ۸حرفه آموزش‌های مهارتی را فراگرفتند.
کیانی گفت: دوره های آموزش فنی و حرفه ای در بین زندانیان با هدف اشتغالزایی متناسب با نیازهای بازار کار در جهت پیشگیری از وقوع جرم در جامعه و توجه آنها به توانایی های ذاتی و ایجاد عزت نفس در بین این قشر اجرا شده است .
وی گفت: این مرکز در راستای انجام رسالت سازمانی خود با برنامه‌ریزی و رویکرد جدید تمام تلاش خود را بکار می‌گیرد تا
با اجرای دوره های مهارتی زمینه ای برای توانمند سازی و بازگشت سعادتمندانه زندانیان به آغوش گرم خانواده و جامعه را فراهم آوریم .
کیانی خاطر نشان کرد : اشتغال و حرفه آموزی در بین زندانیان باعث تربیت نیروی متخصص خواهد شد و دغدغه زندانیان برای یافتن شغل پس از آزادی را کم خواهد کرد و این مساله باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: مددجویان زندان باز خلیل شهر در حرفه های جوشکاری ، سرویس و نگهداری خودرو ، طراح فضای سبز، تعمیر لامپ کم مصرف ، سیستم سوخت رسانی انژکتوری پراید و …. بر اساس سرفصل‌ها واستانداردهای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اولویت آموزش‌های عملی و توسط مربیان اعزامی از سوی مرکز اجرا می‌شود.
سرپرست فنی و حرفه ای بهشهر افزود: آزمون‌های این دوره‌ها توسط آزمونگران اعزامی از مرکز اخذ و گواهینامه‌های مهارت مددجویان پذیرفته شده درآزمون‌ها بدون ذکر نامی از محل آموزش و دقیقاً همانند گواهینامه‌های صادره با کد استاندارد بین‌المللی در مراکز سطح شهر صادر و تحویل مددجویان می‌شود.

کمپ های ترک اعتیاد :

کیانی در پایان با اعلام اینکه آموزشهای مهارتی زمینه اشتغال پایدار را برای جوانان جویای کار فراهم می کند گفت :  امسال۳۶ نفر از  معتادین بهبود یافته در کمپ های ترک اعتیاد شهرستان بهشهر از آموزشهای فنی و حرفه ای در رشته های  سرویس و نگهداری و سیم کشی و رفع عیب مدارات الکتریکی خودرو بهره مند شده اند .

بیمه بیکاری :

با هدف ایجاد کسب و کار جدید برای افراد مشمول بیمه بیکاری در شهرستان بهشهر از ابتدای سال جاری تا کنون  ۵۰  نفر از مستمری بگیران بیمه بیکاری از آموزشهای مهارتی این مرکز بهره مند شدند .
رامین کیانی اظهار داشت: شرکت در دوره آموزش مهارتی و دریافت گواهینامۀ مهارت از شرایط برقراری حقوق بیمه بیکاری کارگران واحدهای تولیدی و خدماتی است که از سوی اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی شهرستان مطابق تفاهمنامۀ کشوری به مراکز آموزش فنی و حرفه ای معرفی می شوند.

فرستادن دیدگاه »

8 - = 2