نشست خبری ریاست فنی و حرفه ای

عبدالرضا خلیلی تیرتاشی در ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ ۰

همزمان با هفته ملی مهارت صورت گرفت :

 

نشست خبری سرپرست مرکز آموزش فنی و حرفه ای بهشهر

با اصحاب رسانه شهرستان

 

 به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید هاشمی نژاد بهشهر: در راستای گرامیداشت هفته مهارت و ۶ مرداد روز ملی کارآفرینی و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای، رامین کیانی سرپرست مرکز فنی و حرفه ای بهشهر طی نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات تشکیل شد ، ضمن تشریح برنامه های هفته مهارت به ارائه گزارش عملکرد فعالیت های آموزشی مرکز پرداخت .

 

 سرپرست فنی و حرفه ای بهشهر گفت : این مرکز با آموزش سالانه بیش از  ۱۵۰۰ نفر در ۱۰ کارگاه آموزشی اتومکانیک ، تراشکاری ، برق صنعتی ، جوشکاری ، برق خودرو ، PLC ، کشاورزی  ، دوزنده کیف های چرمی و رایانه در بیش از ۱۵ حرفه آموزشی ارائه آموزش می نماید و این مرکز آموزشی در حال حاضر دارای ۱۲۰  کارآموز در رشته های فوق می باشد .

 

رامین کیانی سیاست این سازمان ، در زمینه آموزش مهارت آموزان مبتنی بر تقاضای بخش‌های مختلف تولیدی و نیازهای جامعه دانست و گفت: برای ایجاد شکوفایی در امر تولید ملی ، حمایت از کار  و افزایش بهره وری در آموزش ،  از اساتید برجسته دانشگاه ، صنوف و مربیان مجرب  استفاده می شود .

 

وی خاطرنشان کرد با توجه به شرایط ویژه و منحصر به فرد این شهرستان و میزان بالای بیکاری آن، فراهم کردن زمینه‌های توسعه آموز شهای فنی وحرفه ای  از قابلیت‌ها ضروری این منطقه است .

 

سرپرست مرکز آموزش فنی وحرفه ای شهید هاشمی نژاد بهشهر  نیاز به حرفه آموزی را ضرورت توسعه اقتصادی و صنعت بر شمرد و افزود راه رسیدن به اشتغال پایدار  و اقتصاد پویا را فرا گرفتن آموزشهای مختلف مهارتی است .

 

رامین کیانی گفت : آموزشهای فنی و حرفه ای در مرکز ثابت ، آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد ، زندان باز ، جوار کارخانجات ، آموزش های روستائی ،  آموزش در صنایع ، کمپ ها ترک اعتیاد و جوار دانشگاهها  ارائه می شود  .

 

کیانی ، با اشاره به بخشی از متقاضیان مراکز فنی و حرفه ای که از دانشگاههای  فارغ التحصیل می‌شوند ، افزود  :   ۴۰  درصد کارآموزان مرکز فنی و حرفه‌ای  بهشهر  فارغ التحصیلان دانشگاهی می باشند .

 

کیانی بابیان وضعیت اشتغال مهارت آموزان این مرکز بیان داشت :‌ ۳۳ درصد از متقاضیان به دنبال کسب مهارت برای اشتغال ،  ۳۱ درصد کارآموزان دانشجو ،  ۱۵ درصد افراد شاغل ،  ۱۴ درصد افراد بیمه بیکار و ۷ درصد از افراد خانه دار هستند که از آموزشهای این مرکز بهرمند می شوند.

 

وی اظهار داشت : در چهار ماه نخست سال جاری  تعداد ۱۵۷  نفر در مرکزثابت  بمدت ۴۸۱  هزار نفر ساعت موفق به گذراندن دوره های مختلف آموزشی شدند که ۳۰ درصد خانم ها  و ۷۰ درصد آقایان بوده اند .

 

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد ازاین کارآموزان دارای مدرک تحصیلی لیسانس هستند تصریح کرد : فراگیری رشته های ارائه شده توسط این مرکز هیچ محدودیتی برای افراد ندارد و تمامی رد ه های سنی با هر مدرک تحصیلی می توانند آموزشهای مورد علاقه خود را به طور رایگان فرا بگیرند .

 

وی یادآور شد: این مرکز در چهار ماهه اول سال جاری ۲۸۱  نفر در رشته های فنی ، خدماتی ،  و کشاورزی به مدت ۱۷۸ هزار نفر ساعت  در زندان ، کمپ های ترک اعتیاد ، و در سطح روستاها و  زندان باز بهشهر آموزش دیده اند و  ۸۰ درصد آنان موفق به اخذ گواهینامه مهارت شدند.

 

وی ، سه محور اصلی آموزش فنی و حرفه ای را ، آموزش های پیشرفته مربیان ،تجهیز کارگاهها به ابزار استاندارد و پیشرفته و جذب بیشتر کارآموزان برشمرد و تصریح کرد: بیش از ۱۰۰  دوره آموزشی در طول یک سال گذشته در زمینه صنعت ، خدمات ، کشاورزی و فرهنگ وهنر انجام شده که ۷۰  دوره در مرکز ثابت ، ۲۸ دوره در روستا ها و ۱۰ دوره در زندان باز خلیل شهر  به افراد فاقد مهارت ارائه شده است .

 

سرپرست مرکز آموزش فنی وحرفه ای شهید هاشمی نژاد بهشهر گفت : آموزش و ارتقای مهارت شاغلان  یکی  از  سیاست های  آموزش  فنی  و حرفه ای است  .

 

وی تاکید کرد : در سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل در نظر داریم با تجهیز کارگاه ها ، نوسازی و تجهیز کارگاههای آموزشی ، سطح کمی و کیفی آموزشها را ارتقاء داده و به سمت مهارت های منجر به ایجاد اشتتغال رفته و زمینه اشتغال مولد و پایدار را برای جوانان عزیز فراهم آوریم.

 

رامین کیانی  گفت  : زندان فقط محل تحمل کیفر مجرمان نیست بلکه باید زمینه رشد و فعالیتهای مختلف علمی و آموزشی را برای همه آنان فراهم نمود.

 

وی تصریح کرد :  ۱۱۰  نفر از زندانیان شهرستانهای شرق مازندران در چهار ماه اول سال جاری بمدت ۸۳ هزار نفر ساعت آموزش های مهارتی را فرا گرفته اند.

 

وی اظهار داشت :این آموزش ها در حرفه های تعمیرکار آبگرمکن ، سرویس و نگهداری خودرو ، برق ساختمان ، تعمیرکار لوازم گاز سوز، سری دوز حرفه ای در زندان باز خلیل شهر از آموزشهای فنی و حرفه ای بهره مند شده اند .

 

سرپرست فنی وحرفه ای بهشهر گفت : با برگزاری مرحله شهرستانی هفدهمین دوره مسابقات ملی مهارت  : ۲۳ جوان ماهر بهشهری به مرحله استانی راه یافتند.

 

 سرپرست این مرکز گفت : در راستای ایجاد فرصت و امکان تبادل اطلاعات فنی و حرفه ای و رقابت سالم بین جوانان ، مرحله شهرستانی چهاردهمین دوره مسابقات ملی مهارت با حضور ۱۰۰ تن از جوانان ماهر و علاقمند شهرستان در ۲۵ اردیبهشت  ماه سال جاری همچون سنوات گذشته برگزار ‌شد.

 

در پایان این مرحله ۲۳ نفر از شرکت کنندگان در ۱۵ رشته برای شرکت در مرحله استانی مسابقات پذیرفته شدند .

 

رامین کیانی اظهار داشت: این جوانان پس از موفقیت در مرحله استانی به اردوهای آماده‌سازی برای اعزام به مسابقات کشوری فراخوانده می‌شوند و با حساسیت بیشتری آموزش‌های تکمیلی فنی و مهارتی داده می‌شود تا بتوانند در مسابقات کشوری مقام کسب کنند و در صورت موفقیت در مرحله کشوری به مسابقات جهانی ۲۰۱۷ ابوظبی اعزام می‌شوند.

 

رامین کیانی گفت : رهگیری وضعیت اشتغال مهارت آموختگان از جمله برنامه های سند راهبردی مهارت و فناوری است که با هدف ایجاد بانک اطلاعاتی کلیه مهارت آموختگان قبول شده در مراکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی صورت می گیرد و در معنای کلی به منظور بررسی وضعیت ایجاد اشتغال مهارت آموختگان انجام می شود.

 

سرپرست مرکز فنی و حرفه ای بهشهر از رهگیری ۳۱۳ نفر مهارت آموخته بهشهری در ۲۶  دوره آموزشی در سال ۹۴ خبر داد .وی بیان این خبر اظهار داشت : در سال ۱۳۹۴ برای ۳۱۳ نفر از مهارت آموختگان مرکز فنی و حرفه ای بهشهر رهگیری اشتغال انجام شده است که از این تعداد قریب به ۸۴ نفر مشغول به کار شده اند.

 

کیانی  جمع کارجویان در این دوره ها را ۷۲  نفر عنوان کرد و افزود: در رهگیری صورت گرفته از وضعیت اشتغال این افراد، ۵۰ نفر به خاطر کمبود فرصت شغلی وعدم وجود سرمایه کافی و ۲۲ نفر به دلیل پایین بودن دستمزد،ضعف آموزش مهارتی وعدم رغبت به شغل پیشنهادی تاکنون موفق به اشتغال نشده اند.

 

وی ضمن اعلام اینکه ۲۲ درصد اشتغال یافتگان مرتبط با دوره های آموزشی گذرانده شده مشغول بکار شده اند تصریح کرد، رشته های برق ، جوشکاری، پرورش قارچ دکمه ای بیشترین میزان اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند.

 

وی افزود: طبق رهگیری صورت گرفته،تعداد ۳۵ نفر از مهارت آموختگان قبلاً شاغل بوده اند،که هدف آنها تکمیل مهارت و فراگرفتن حرفه های جدید بوده و ۷۷ نفر غیر کارجو ازقبیل: دانشجو،دانش آموز، سرباز و خانه دار یا افرادی بوده اند که تمایلی به کار نداشته اند.

 

عضو کارگروه اشتغال شهرستان بهشهر وضعیت تعداد ۴۵ نفر از افراد رهگیری شده را نامشخص اعلام کرد و خاطر نشان ساخت: با توجه به اینکه مهمترین عامل بیکاری نیروی کار در شهرستان بهشهر کمبود فرصت های شغلی و نبود سرمایه کافی شناسایی شده است ، بهبود فضای کسب و کار ، اعطای تسهیلات اشتغال زایی کم بهره و بلند مدت در بخش صنعت و بخش مشاغل خانگی می تواند بهترین راهبرد در بهبود وضعیت اشتغال باشد.

 

سرپرست مرکز آموزش فنی وحرفه ای شهید هاشمی نژاد بهشهر آموزشگاه های آزاد را یکی از بازوان قدرتمند سازمان فنی و   حرفه ای دانست و اظهار داشت :۵۲ آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد با ۷۶ مربی در شهرستان بهشهر در بخش خصوص مشغول ارائه آموزشهای مهارتی به متقاضیان می باشند.

 

وی با اشاره به نقش مهم بخش خصوصی در اجرای آموزشهای فنی و حرفه ای اشاره داشت و گفت : در یک سال گذشته تعداد  ۲۳۰۰ نفر  در ۳۱۲ دوره آموزشی بمدت ۵۵۵  هزار نفر ساعت در  آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در بخش خصوصی تحت پوشش آموزشهای فنی و حرفه ای قرار گرفته اند.

 

کیانی افزود : درچهارماهه نخست سال جاری ۳۵ مورد بازرسی از آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای شهرستا ن های بهشهر انجام شده است .

 

 کیانی افزود : در راستای کیفیت‌ بخشی به عملکرد آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد و بهره ‌وری مطلوب از سرمایه، نیروی انسانی و امکانات همچنین تحقق اهداف سازمان از سوی واحد بازرسی و نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای تحت پوشش این مرکز به صورت منسجم و مستمر در سال گذشته ۱۷۱ مورد بازرسی صورت پذیرفت .

 

عضو کارگروه اشتغال شهرستان بهشهر تصریح کرد :  ضمن تاکید بر انجام بازرسی‌های دقیق و برخورد مناسب بازرسان با مدیران آموزشگاه‌ها، گفت: نظارت مستمر و دقیق باعث افزایش کیفیت در آموزشگاه‌های آزاد خواهد شد.

 

وی افزود: طرح بازرسی از آموزشگاه‌ها با هدف بهبود سطح کیفی آنها با توجه به معیارها و ملاک‌های آموزشی جدید در این آموزشگاهها اجرا شده است.

 

کیانی ادامه داد: هم اکنون تعداد ۵۲ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد در  ۱۸ رشته مهارتی صنعتی ،خدماتی و کشاورزی( صنایع غذائی ) فعالیت می‌کنند همچنین برای ارتقاء سطح دانش مربیان و آشنائی با دانش روز در سال گذشته۹۵ نفر از مدیران و مربیان آموزشگاههای آزد دوره های عمومی و تخصصی را در مرکز تربیت مربی کرج آموزشهای ضمن خدمت ارائه گردیده است .

 

رامین کیانی  به فعالیت این مرکز در حوزه سنجش و ارزشیابی مهارت اشاره داشت و گفت : در سال ۹۴  به منظور سنجش صلاحیت مهارت کارآموزان و نیروی کار برای تعداد ۵ هزار و ۱۶۰ نفر آزمون برگزار شده است که پس از برگزاری آزمونهای عملی برای تعداد ۳ هزار و ۳۸۰  نفر از  قبول شدگان این آزمونها گواهینامه مهارت با کد بین المللی صادر شده است  .

 

وی ادامه داد از زمان صدور گواهینامه های الکترونیک تاکنون ۷۹۰۰ گواهینامه به کسانی که در آزمونهای پایان دوره موفق به کسب نمره قبولی شده اند اعطا گردید.

 

سرپرست مرکز فنی و حرفه ای بهشهرتصریح کرد  : در راستای اجرای تعیین مهارت شاغلین صنعت ساختمان شهرستان بهشهر در سال گذشته از ۲۴۳  نفر ارزیابی بعمل آورد که از این تعداد ۱۷۲ نفر موفق به کسب نمره قبولی شدند .

 

رامین کیانی اظهار داشت : پس از شناسایی، ساماندهی، تعیین مهارت شاغلین نیروی کار بخش صنعت ساختمان و استفاده این قشر از مزایای بیمه تامین اجتماعی، فنی و حرفه ای بهشهر  پس از برگزاری آزمون از ابتدای این طرح تا کنون تعداد  ۴۶۰۰  پروانه مهارت برای داوطلبان و متقاضیان این صنعت صادر نموده است.

 

وی تصریح کرد : آزمون کارگران ساختمانی در ۱۳ حرفه شامل اسکلت ساز، کارگر عمومی ساختمان، گچ کار ، کارگر عمومی درب و پنجره ساز، سنگ کار، قالب بند، کفراژ بند، آرماتوربند، کارگر نگهدار بتن، سفت کار، کاشی کار، بتن ساز و بتن ریز، کارگر سفت کار برگزار شد.

 

 سرپرست مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید هاشمی نژاد بهشهر افزود : یکی از مهمترین خدمات دولت اجرای بیمه قشر زحمتکش کارگران ساختمانی است که با حمایت دولت می توانند از تمامی مزایای بیمه مانند بازنشستگی، از کارافتادگی، خدمات درمانی استفاده نمایند. کیانی خاطر نشان کرد: دارندگان پروانه مهارت می توانند پس از تشکیل پرونده و عضویت در صنف کارگران ساختمانی و شرکت در آزمونهای تعین صلاحیت و دریافت گواهینامه از فنی و حرفه ای و مراجعه به شعب تامین اجتماعی و ارائه مدارک لازم خود و خانواده شان را بیمه کنند.

 

 

 

فرستادن دیدگاه »

9 - 2 =